Matthias Giesel - Trailer 2026
Trailer-Standbild Matthias Giesel — Circle of Experts 2026

In Kürze

Worum geht es in dem Podcast?

Dr. med. Matthias Giesel, a specialist in anesthesiology and pain therapy at the Christliches Klinikum Soest, reclassifies fibromyalgia from a pain-medicine perspective in his trailer for the Circle of Experts 2026. His core thesis: fibromyalgia is more than a diffuse whole-body pain — it is a multidimensional resilience disorder with somatic, neuropathic and psychosomatic components that demands its own diagnostic and therapeutic logic.

Giesel does away with the old dogma of the diagnosis of exclusion: fibromyalgia may and must today also be named when rheumatic diseases, herniated discs or the consequences of protracted viral infections — including post-COVID courses — are present in parallel. Functional MRI studies show that in those affected, a pain stimulus activates wide areas of the brain, because over time a pronounced pain memory with numerous synaptic connections develops. This neuroplasticity explains the high level of suffering, which is often hard for treating professionals to comprehend. Würzburg research adds to the picture an intraepidermally detectable small-fiber neuropathy, which in individual cases brings various neuropathic therapy approaches into discussion (details in the full talk).

At the center is the therapeutic reclassification: while the old AWMF guideline of 2017 did not reflect cannabis, the DGS practice guideline published the previous year addresses current developments in pain-medicine guidelines (content for healthcare professionals). Giesel's talk at the 2026 congress explores in depth how cannabinoids fit into a multimodal concept that addresses the psychosomatic amplification and the phenomenon of the social withdrawal spiral — the 'flatten-the-curve' reaction of many patients.

Drei Formate an einem Tag - der Circle of Experts

Mann hält Vortrag über Cannabis im Alter vor Publikum im Hotelkabinett.

Fachvorträge

Klinische Praxis aus Schmerz- und Palliativmedizin, Neurologie, Pharmakologie, Pflege und Apotheke. Kurze Slots, hoher Praxisbezug, Q&A direkt im Anschluss.

Frau mit Mikrofon spricht bei einem Treffen, umgeben von anderen Zuhörern in einem Büro.

Fachdiskussionen

Moderierter Austausch zwischen Klinik, Praxis, Apotheke und Pflege. Themen werden vorab gesammelt und gemeinsam priorisiert.

Frau mit Brille in Gespräch mit einem Mann, der eine Wasserflasche hält, in lockerer Umgebung.

Netzwerken

Klinik, Praxis, Apotheke und Pflege kommen in kleinen Tischrunden gezielt miteinander ins Gespräch, vertiefen Kontakte aus dem Tagesprogramm und knüpfen neue Verbindungen.

Die Fachexpert:innen

Klinik, Forschung, Apotheke und Pflege — die Sprecher:innen kommen aus den Bereichen, in denen Medizinalcannabis täglich angewendet wird.

Portrait von Prof. Dr. mult. Eckhard Nagel

Prof. Dr. mult. Eckhard Nagel

Prof. Dr. mult. Eckhard Nagel is Managing Director of the Institute of Medical Management and Health Sciences at the University of Bayreuth. At the Circle of Experts, he examines the ethical aspects of medical cannabis therapy and advocates for real-world studies.

Arzt/Ärztin
Portrait von Prof. Dr. med. Thomas Herdegen

Prof. Dr. med. Thomas Herdegen

Prof. Dr. med. Thomas Herdegen is a specialist in pharmacology and toxicology and was for many years deputy head of the Institute of Experimental and Clinical Pharmacology at UKSH Kiel. He is co-author of the Cannabis practice guideline and recipient of the German Pain Award 2024.

Arzt/Ärztin
Portrait von Dr. med. Dipl.-Chem. Konrad F. Cimander

Dr. med. Dipl.-Chem. Konrad F. Cimander

Dr. med. Dipl.-Chem. Konrad F. Cimander is a specialist in general and addiction medicine, heads the K.C.M. Hannover Competence Center for cannabis medicine and is President of the German Medical Cannabis Society (DMCG). He is a lecturer on addiction medicine, psychopharmacology and cannabis medicine.

Arzt/Ärztin
Portrait von Prof. Dr. med. Kirsten Müller-Vahl

Prof. Dr. med. Kirsten Müller-Vahl

Prof. Dr. med. Kirsten Müller-Vahl is a specialist in neurology and psychiatry at the MHH and chairwoman of the ACM and IACM. She leads randomized controlled trials on cannabinoids in Tourette syndrome and tic disorders.

Arzt/Ärztin
Portrait von Prof. Dr. Sven Gottschling

Prof. Dr. Sven Gottschling

Prof. Dr. med. Sven Gottschling is head physician of the Center for Cross-Age Palliative Care and Pediatric Pain Therapy at Saarland University Medical Center. He has over 25 years of experience with cannabis prescriptions in palliative and pain therapy.

Arzt/Ärztin
Portrait von Dr. Christiane Neubaur

Dr. Christiane Neubaur

Dr. Christiane Neubaur is a pharmacist and Managing Director of the Association of Cannabis-Dispensing Pharmacies (VCA). She hosts the podcasts „VCA Hanf Gespräch“ and „ArztCann“ and is co-author of the non-fiction book „Cannabis – Heilkraft der Natur“.

Arzt/Ärztin
Portrait von Dr. med. Matthias Giesel

Dr. med. Matthias Giesel

Dr. Matthias Giesel is a specialist in anesthesiology and heads the pain clinic at Marienkrankenhaus Soest as well as the practice for pain therapy and palliative medicine at the Hospitalverbund MVZ Soest. He works as a consultant to the pharmaceutical industry on medicinal cannabis.

Arzt/Ärztin

Dr. med. Daniel Huse

Dr. med. Daniel Huse is a specialist in anesthesiology with a focus on pain management, palliative and osteopathic medicine. In his private practice in Remagen, medical cannabis has been an integral part of treating chronic pain since 2017.

Arzt/Ärztin

Johannes Hoffmann

Johannes Hoffmann is a pharmacist and founder of the Alle Farben Apotheke (Schreibersche Apotheke Melle), specializing in medical cannabis with flowers, extracts and bespoke compounded formulations – particularly for palliative care.

Apotheker/Apothekerin

Sascha Saßen

Sascha Saßen holds a degree in nursing management (Diplom-Pflegewirt), is a certified pain expert (CEKIP) and has been CEO of the hesena Group since April 2025. At the Circle of Experts he spoke on pain management in inpatient long-term care and on the medication process in nursing and palliative care.

Geschäftsführung

Nicolas C. Enriquez

Nicolas C. Enriquez is a health and pediatric nurse and a lecturer for nursing professions. With a Master's in Health Care Administration, he works as a freelance consultant on clinical research and the evidence-based use of medical cannabis.

Pflegekraft

André Ihlenfeld

Dr. André Ihlenfeld is a specialist in anesthesiology and a pain physician, as well as Medical Director at Copeia, where he is responsible for projects on patient-reported data collection under cannabis therapy (including the Physicians Experience Platform). He is co-author of publications on cannabis-based medicines.

Arzt/Ärztin

Weitere Informationen

  • [00:00] — Fibromyalgia is whole-body pain with sleep disturbance, exhaustion and psychiatric comorbidity
  • [00:32] — Reclassification: fibromyalgia is no longer a diagnosis of exclusion
  • [01:18] — Functional MRI shows: pain memory and synaptic connections explain the suffering
  • [01:46] — Würzburg's detection of small-fiber neuropathy opens up neuropathic therapy options
  • [02:37] — Resilience disorder: nine out of ten patients have a psychosomatic component
  • [03:08] — Current developments in fibromyalgia guidelines (healthcare professionals)

Was ist Fibromyalgie? Es ist der klassische Ganzkörperschmerz, der aber eben auch mit Schlafstörungen und Erschöpfungsneigung einhergeht. Die Patienten beschreiben häufig, dass sie ihr Tagwerk nicht mehr richtig auf die Kette kriegen — sei es, dass sie noch arbeiten gehen, sich zurückziehen und nicht können, oder dass zu Hause das soziale Umfeld nicht mehr funktioniert. Und sie haben häufig psychiatrische Komorbiditäten mit depressiven Störungen oder Angststörungen, welche eine Rolle spielen.

Wenn wir Patienten haben, die diese Symptomatik beschreiben, müssen wir natürlich grundlegend ein paar Diagnosen ausschließen. Da sind viele aus dem rheumatologischen Formenkreis — also Rheumatoide Arthritis, Polymyalgia rheumatica, Polymyositis. Aber auch verschleppte Virusinfekte, grippale Infekte und Corona-Infektionen können eine Rolle spielen. Das ist neu. Früher galt die Fibromyalgie als Ausschlussdiagnose. Das heißt: Habe ich irgendeine rheumatische Erkrankung? Habe ich einen Bandscheibenvorfall? Habe ich irgendetwas, was ähnlich sein kann? Dann dürfe oder solle Fibromyalgie nicht mehr genannt werden. Das stimmt so nicht. Wir können Fibromyalgie zusätzlich zu anderen somatischen Erkrankungen haben.

Wenn wir ins MRT gehen und ich mich quasi mit einer Nadel in den Finger steche und ein funktionelles MRT mache, in dem ich im Kopf gucke, welche Areale durch diesen Schmerzreiz erregt werden, dann ist es bei mir — plupp — leuchtet so ein kleiner Punkt auf. Beim Fibromyalgiker leuchtet die halbe Hemisphäre auf. Im Endeffekt erklärt man damit auch, dass der Schmerz gelernt wird, dass das Schmerzgedächtnis gebildet wird — bildlich gesprochen. Es bilden sich ganz viele synaptische Verschaltungen bei Fibromyalgikern, und deswegen werden die vermeintlich wenigen Befunde, die wir finden, häufig überexprimiert. Die Patienten berichten von einem unfassbaren Leidensdruck, den wir als Therapeuten nicht so richtig nachvollziehen können.

Man konnte in Würzburg an der Uni nachweisen, dass es bei Fibromyalgikern häufig zu einer Small-Fiber-Neuropathie kommt. Das heißt, wir konnten intraepidermal sehen, dass die Nervenfasern zugrunde gehen. Und das ist auch die Indikation, bei der ich sage: Die neuropathische Komponente, also eine Pregabalin-Medikation, eventuell sogar mal eine SCS — Spinal Cord Stimulation — könnte überhaupt eine Rolle spielen. Das kommt aber nicht bei jedem Patienten vor. Neun von zehn Patienten haben eine psychologische Baustelle, eine psychosomatische Verstärkung, irgendeine Problematik, die da eine Rolle spielt. Ich glaube, dass es sich um eine Resilienzstörung handelt. Das Erste, was der Fibromyalgiker macht, ist Flatten the Curve — kennt man von Corona. Er zieht sich aus allem heraus, was zusätzlichen Stress macht. Er zieht sich zurück: Die Ehe wird schwierig, keine Konfrontation mehr. Häufig geht der Arbeitsplatz, weil er sich aus dem Arbeitsplatz zurückzieht. Aber man sieht, dass der Effekt dieses Flatten the Curve relativ gering ist.

Bis vor kurzem hatten wir nur die AWMF-Leitlinie. In der AWMF-Leitlinie steht Cannabis gar nicht drin, sagen wir es mal so — sie ist von 2017. Aber es gibt jetzt ganz neu aus dem letzten Jahr die DGS-Praxisleitlinie, also quasi für Fibromyalgie, in der Cannabis deutlich im Stellenwert drinsteht und in der wir Cannabis bei Fibromyalgien einsetzen können.