Kirsten Müller-Vahl - Trailer 2026
Trailer-Standbild Kirsten Müller-Vahl — Circle of Experts 2026

In Kürze

Worum geht es in dem Podcast?

Prof. Dr. med. Kirsten Müller-Vahl, senior physician at the Department of Psychiatry, Social Psychiatry and Psychotherapy of Hannover Medical School (MHH) and a specialist in neurology and psychiatry, classifies the current evidence on the use of cannabinoids in attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) in this trailer. As a long-standing cannabinoid researcher — known above all for her pioneering work on Tourette syndrome and THC — she positions ADHD as an indication area with high patient demand but a thin evidence base. Self-treatment with cannabis is common in this patient group, whereas controlled randomized evidence is rare.

In the trailer, Müller-Vahl outlines the most important available data sources: a Finnish case report with a five-year course of therapy, a three-case series with an additional effect on depressive and anxiety symptoms as typical comorbidities, the German case series by Franjo Grotenhermen and Eva Milz with 30 patients, and the GW-funded nabiximols study conducted in England. This controlled study missed its primary endpoint but, in secondary endpoints, showed improvements in hyperactivity, impulsivity, inhibitory control and inattention — a methodologically imperfect but clinically relevant signal.

A second core topic is safety in younger adults and adolescents. Müller-Vahl refers to a review that examined long-term changes in neuropsychological tests in adolescent ADHD patients under cannabis — without robust evidence of lasting harm. The talk thus specifically addresses a widespread myth and advocates a factual, unprejudiced assessment of the evidence. In the full contribution at the Circle of Experts 2026, the speaker goes deeper into dosing, the mechanism of action via the endocannabinoid system and differential-therapeutic considerations for practice.

Drei Formate an einem Tag - der Circle of Experts

Mann hält Vortrag über Cannabis im Alter vor Publikum im Hotelkabinett.

Fachvorträge

Klinische Praxis aus Schmerz- und Palliativmedizin, Neurologie, Pharmakologie, Pflege und Apotheke. Kurze Slots, hoher Praxisbezug, Q&A direkt im Anschluss.

Frau mit Mikrofon spricht bei einem Treffen, umgeben von anderen Zuhörern in einem Büro.

Fachdiskussionen

Moderierter Austausch zwischen Klinik, Praxis, Apotheke und Pflege. Themen werden vorab gesammelt und gemeinsam priorisiert.

Frau mit Brille in Gespräch mit einem Mann, der eine Wasserflasche hält, in lockerer Umgebung.

Netzwerken

Klinik, Praxis, Apotheke und Pflege kommen in kleinen Tischrunden gezielt miteinander ins Gespräch, vertiefen Kontakte aus dem Tagesprogramm und knüpfen neue Verbindungen.

Die Fachexpert:innen

Klinik, Forschung, Apotheke und Pflege — die Sprecher:innen kommen aus den Bereichen, in denen Medizinalcannabis täglich angewendet wird.

Portrait von Prof. Dr. mult. Eckhard Nagel

Prof. Dr. mult. Eckhard Nagel

Prof. Dr. mult. Eckhard Nagel is Managing Director of the Institute of Medical Management and Health Sciences at the University of Bayreuth. At the Circle of Experts, he examines the ethical aspects of medical cannabis therapy and advocates for real-world studies.

Arzt/Ärztin
Portrait von Prof. Dr. med. Thomas Herdegen

Prof. Dr. med. Thomas Herdegen

Prof. Dr. med. Thomas Herdegen is a specialist in pharmacology and toxicology and was for many years deputy head of the Institute of Experimental and Clinical Pharmacology at UKSH Kiel. He is co-author of the Cannabis practice guideline and recipient of the German Pain Award 2024.

Arzt/Ärztin
Portrait von Dr. med. Dipl.-Chem. Konrad F. Cimander

Dr. med. Dipl.-Chem. Konrad F. Cimander

Dr. med. Dipl.-Chem. Konrad F. Cimander is a specialist in general and addiction medicine, heads the K.C.M. Hannover Competence Center for cannabis medicine and is President of the German Medical Cannabis Society (DMCG). He is a lecturer on addiction medicine, psychopharmacology and cannabis medicine.

Arzt/Ärztin
Portrait von Prof. Dr. med. Kirsten Müller-Vahl

Prof. Dr. med. Kirsten Müller-Vahl

Prof. Dr. med. Kirsten Müller-Vahl is a specialist in neurology and psychiatry at the MHH and chairwoman of the ACM and IACM. She leads randomized controlled trials on cannabinoids in Tourette syndrome and tic disorders.

Arzt/Ärztin
Portrait von Prof. Dr. Sven Gottschling

Prof. Dr. Sven Gottschling

Prof. Dr. med. Sven Gottschling is head physician of the Center for Cross-Age Palliative Care and Pediatric Pain Therapy at Saarland University Medical Center. He has over 25 years of experience with cannabis prescriptions in palliative and pain therapy.

Arzt/Ärztin
Portrait von Dr. Christiane Neubaur

Dr. Christiane Neubaur

Dr. Christiane Neubaur is a pharmacist and Managing Director of the Association of Cannabis-Dispensing Pharmacies (VCA). She hosts the podcasts „VCA Hanf Gespräch“ and „ArztCann“ and is co-author of the non-fiction book „Cannabis – Heilkraft der Natur“.

Arzt/Ärztin
Portrait von Dr. med. Matthias Giesel

Dr. med. Matthias Giesel

Dr. Matthias Giesel is a specialist in anesthesiology and heads the pain clinic at Marienkrankenhaus Soest as well as the practice for pain therapy and palliative medicine at the Hospitalverbund MVZ Soest. He works as a consultant to the pharmaceutical industry on medicinal cannabis.

Arzt/Ärztin

Dr. med. Daniel Huse

Dr. med. Daniel Huse is a specialist in anesthesiology with a focus on pain management, palliative and osteopathic medicine. In his private practice in Remagen, medical cannabis has been an integral part of treating chronic pain since 2017.

Arzt/Ärztin

Johannes Hoffmann

Johannes Hoffmann is a pharmacist and founder of the Alle Farben Apotheke (Schreibersche Apotheke Melle), specializing in medical cannabis with flowers, extracts and bespoke compounded formulations – particularly for palliative care.

Apotheker/Apothekerin

Sascha Saßen

Sascha Saßen holds a degree in nursing management (Diplom-Pflegewirt), is a certified pain expert (CEKIP) and has been CEO of the hesena Group since April 2025. At the Circle of Experts he spoke on pain management in inpatient long-term care and on the medication process in nursing and palliative care.

Geschäftsführung

Nicolas C. Enriquez

Nicolas C. Enriquez is a health and pediatric nurse and a lecturer for nursing professions. With a Master's in Health Care Administration, he works as a freelance consultant on clinical research and the evidence-based use of medical cannabis.

Pflegekraft

André Ihlenfeld

Dr. André Ihlenfeld is a specialist in anesthesiology and a pain physician, as well as Medical Director at Copeia, where he is responsible for projects on patient-reported data collection under cannabis therapy (including the Physicians Experience Platform). He is co-author of publications on cannabis-based medicines.

Arzt/Ärztin

Weitere Informationen

  • [00:10] — Classification of a Finnish case report on long-term cannabinoid therapy in ADHD.
  • [00:33] — A majority of ADHD patients describe cannabis as therapeutically useful in self-reports.
  • [01:15] — Discussion of the Grotenhermen/Milz case series (n=30) and its methodological limits.
  • [01:46] — Nabiximols study England: primary endpoint missed, secondary endpoints predominantly positive.
  • [02:42] — Overview of the current evidence base of neuropsychological safety data.
  • [03:15] — Discussion of the role of THC in the ADHD evidence debate.

Im Bereich ADHS kann man heutzutage immer noch einzelne Fallberichte publizieren. Das kann man immer dann, wenn es wenig Daten gibt, weil sonst wird das in keinem Journal mehr angenommen. Hier ein Fallbericht aus Finnland, wo immerhin eine Therapiedauer von fünf Jahren beschrieben wird, in der stabil mit einer konstanten Dosis ein positiver Effekt für verschiedene ADHS-Symptome erzielt werden konnte. Wenn man das nun etwas genauer anguckt und Patienten befragt: Wenn du ADHS hast, nimmst du Cannabis und wie schätzt du selber das ein? Dann sagt die Mehrzahl der Personen: Ja, das hat für mich therapeutisch Nutzen. Aber es gibt auch Personen, die natürlich sagen, für mich hat es auch Probleme. Es scheint also eine gewisse Überlappung hier im Bereich ADHS zu geben.

Dann haben wir eine weitere Studie, die drei Fallberichte zusammenfasst, und hier wird berichtet, dass sich nicht nur in der Studie eine Veränderung der ADHS-Symptomatik beschrieben wird, sondern auch andere Symptome wie zum Beispiel depressive Symptome oder Angstsymptome – häufige weitere Komorbiditäten, wie wir sie bei diesen Patienten sehen. Dann gibt es eine Fallserie, die nur in Abstract-Form veröffentlicht wurde, schon relativ lang her, von Franjo Grotenhermen und Eva Milz. Die beschreiben eine Gruppe von 30 Patienten und berichten, dass es zu einer umfänglichen Symptomverbesserung kam und insbesondere zur Einsparung typischer anderer ADHS-Medikamente. Und Sie sehen schon: N gleich 30, das ist jetzt nicht wirklich berühmt.

Was haben die Kollegen gemacht? Das ist eine kontrollierte Studie, die in England durchgeführt wurde. Finanziert wurde sie von GW, der Firma, die Nabiximols herstellt, ist aber eine unabhängige Studie gewesen. Formal ist das eine negative Studie, weil sie ihren primären Endpunkt nicht erreicht hat. Und auch das ist eine Studie, die, wenn Sie die Literatur durchgucken, mal positiv und mal negativ bewertet wird. Man kann entweder formal sagen, der primäre Endpunkt wurde nicht erreicht, pups, dann ist man eben formal eine negative Studie. Aber es gab natürlich wie in jeder Studie zahlreiche sekundäre Endpunkte, und die wurden tatsächlich überwiegend erreicht, indem nämlich gezeigt werden konnte, dass Einzelsymptome – Hyperaktivität, Impulsivität, Inhibitionskontrolle, Unaufmerksamkeit – sich dann doch verbesserten. Und wenn man da hinguckt, dann kann man auch sagen: Naja, formal negativ, aber sie hat durchaus positive Aspekte.

Was wäre noch wichtig, wenn wir uns jetzt tatsächlich trauen, Menschen mit ADHS mit Cannabinoiden zu behandeln? Tun wir gerade bei jüngeren Erwachsenen und Jugendlichen etwas Schlechtes? Hier gibt es eine Übersichtsarbeit, die mal geguckt hat, ob es langfristig Veränderungen in neuropsychologischen Tests gibt, wenn Jugendliche mit ADHS Cannabis einnehmen – und die Antwort ist nein. Hierfür gibt es keine robuste Datenlage. Es gibt ja viele Mythen, die zu Cannabis im Raum sind. Und auch das ist sicherlich ein Mythos, dass man automatisch immer sagt: Wer das macht, der tut seinem Gehirn langfristig etwas Schlechtes. Aber die Daten geben das tatsächlich so nicht her, wenn man da mal wirklich vorurteilsfrei und sachlich drauf guckt.

Damit komme ich zu meiner Zusammenfassung: Ja, viele Menschen mit ADHS nehmen Cannabis als Selbsttherapie ein. Die Studienlage ist aber sehr, sehr dünn. Ich denke, wenn wir von positiven Effekten sprechen, dann kommt es sicher vom THC.